منو
بازاریابی نوین

بازاریابی نوین

مقدمه

در دنیای پویای امروزی، بازاریابی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سازمان ‌ها و برندها به شمار می ‌رود. با تغییرات فراوان در فناوری، روش ‌های بازاریابی نیز در حال تکامل و پیشرفت هستند و رقبا هم از آخرین متدها برای تبلیغات و پیشی گرفتن از یکدیگر استفاده می کنند. بنابراین لازمه بقا در هر کسب و کاری ورود به دنیای بازاریابی نوین می باشد.

بازاریابی نوین به کمک روش‌ ها، الگوریتم ‌ها و تکنولوژی ‌های پیشرفته جدید، بهبود و ارتقاء بازاریابی را هدف می ‌گیرد. 

امروزه سازمان های موفق مشتری هدف خود را پیدا می کنند، با آنها ارتباط موثر برقرار می نمایند، در راستای جلب اعتماد مشتریان تلاش کرده، سپس محصول خود را معرفی می کنند.

در این مقاله، به بررسی بازاریابی نوین و راهکارهای پیشرفته در این زمینه می‌ پردازیم.

تعریف بازاریابی

بازاریابی به فرآیندی گفته می شود که در آن کسب و کارها برای جذب مشتری، تبلیغ محصولات و خدمات و برقراری ارتباط با مشتریان از استراتژی ها و تکنیک هایی متنوع استفاده می کنند.

هدف بازاریابی رشد و موفقیت در بازار و جلب رضایت مشتری است. فرآیند بازاریابی شامل تحلیل بازار، تعیین هدف و طراحی استراتژی بازاریابی، انتخاب کانال های توزیع، تعیین قیمت، ارتباطات بازاریابی، تبلیغات و فروش است. تمام این اقدامات بر اساس شناخت مشتریان و نیاز های آن ها و تحلیل بازار و رقبا از طریق نظرسنجی و تحقیقات بازاری و تست های بازار انجام می گیرد. مقوله تعیین قیمت در بازاریابی اهمیت ویژه ای در حفظ مشتریان دارند برای مثال کالاهای مصرفی و روزانه پتانسیل قیمت های گران را ندارند در مقابل برای کالاهای لاکچری می توان قیمت های بالایی در نظر گرفت.

انواع بازاریابی

بازاریابی به دو روش سنتی و نوین انجام می گیرد.

بازاریابی سنتی شامل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، چاپی، بیرونی و فعالیت های روابط عمومی است. 

بازاریابی نوین و در زیر مجموعه آن بازاریابی دیجیتال از تکنولوژی‌ های پیشرفته، داده ‌ها و اطلاعات به ظاهر ساده، تجربه مشتری و به طورکلی رویکردهای نوآورانه استفاده می ‌کند تا بازاریابی را به سمتی پویا، هدفمند و مؤثر سوق دهد.

ویژگی ‌ها و عناصر بازاریابی نوین

بازاریابی نوین (نوآورانه) به مجموعه‌ ای از رویکرد ها، روش ‌ها و استراتژی ‌های بازاریابی اشاره دارد که با توجه به تحولات فناوری، تغییرات در رفتار مشتریان و تغییرات اجتماعی، بهبود و تجدید نظر در فعالیت ‌های بازاریابی را مورد هدف قرار می دهد.

اصل اول بازاریابی نوین هدف گذاری دقیق در زمینه مشتریان، محصولات، موقعیت جغرافیایی و ابزارهای آنلاین می باشد.

در بازاریابی نوین داشتن اطلاعات برای درک نیازها، انگیزه ها و محرک های مشتریان برگ برنده سازمان های موفق است.

برخی از عناصر مهم بازاریابی نوین:

- مشتری: در بازاریابی نوین، توجه به مشتریان و ارائه تجربه ‌ای منحصر به‌ فرد و برتر برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان‌ ها باید تلاش کنند تا با ایجاد تعاملات مثبت، رضایت مشتریان را بالا ببرند و آن‌ ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

تجربه مشتری به عنوان یک عامل حیاتی در جذب و حفظ مشتریان مورد توجه قرار می ‌گیرد. شرکت ‌ها باید تجربه مشتری را در هر مرحله از مسیر خرید و استفاده از محصول ارتقا دهند تا آنها را جذب و راضی کنند. برای ارائه تجربه بهتر به مشتریان، با تحلیل داده‌ ها، شناخت رفتار مشتری، ارائه خدمات شخصی‌ سازی شده، سعی در ایجاد ارتباط نزدیک تر و داشتن مشتریان وفادار ماموریت مهم صاحبان کسب و کار است. در بازاریابی نوین مشتری حرف اول را می زند.

- تکنولوژی: با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازاریابی دیجیتال به عنوان یک رویکرد کلیدی در بازاریابی نوین مطرح شده است. این رویکرد شامل استفاده از تکنولوژی، ابزارها و روش‌ های دیجیتال مانند وب سایت‌ ها، رسانه‌ های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و سایر فعالیت ‌های مرتبط با فضای دیجیتال است.

استفاده از تکنولوژی ‌های هوشمند مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین های گوناگون در بازاریابی نوین به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این تکنولوژی ‌ها به سازمان ‌ها و کسب و کارها کمک می ‌کنند تا الگوریتم‌ های هوشمندی را برای تحلیل داده‌ ها، پیش ‌بینی رفتار مشتریان و بهینه ‌سازی استراتژی ‌های بازاریابی استفاده کنند.

بازاریابی نوین به صورت فزاینده از فناوری‌ های پیشرفته مانند اینترنت، رسانه‌ های اجتماعی، تلفن همراه و تکنولوژی‌ های هوشمند استفاده می‌ کند. این فناوری ‌ها ارتباطات، تبلیغات، فروش و خدمات به مشتری را بهبود می ‌بخشند.

- داده ها و اطلاعات: با توجه به افزایش حجم و تنوع داده ‌ها، بازاریابی نوین به صورت کارآمد از تحلیل داده ‌ها و استخراج الگوهای مفید استفاده می ‌کند. با تحلیل دقیق داده ‌های مشتریان، شناخت الگو ها و رفتارهای مشتریان،  الگوریتم ‌های هوشمند و استفاده از تکنولوژی ‌های پیشرفته، سازمان‌ ها می‌ توانند بهترین و هدفمند ترین استراتژی ‌ها را برای جذب مشتریان، بهینه ‌سازی تبلیغات و بهبود و اثرگذاری عملکرد بازاریابی خود انتخاب و اجرا کنند. استفاده از داده ‌ها و تحلیل آن ‌ها در بازاریابی نوین یکی از اصول اساسی است. 

- شبکه های اجتماعی: با رشد و تشدید تأثیر رسانه‌ های اجتماعی در جوامع، بازاریابی اجتماعی به عنوان یک رویکرد نوین در بازاریابی برجسته شده است. در این رویکرد، تأثیر گذاری بر رفتار مشتریان و ایجاد ارتباطات فعال با آن ‌ها مورد توجه قرار می ‌گیرد. با استفاده از رسانه ‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام لینکدینو... ، سازمان ‌ها تلاش می ‌کنند تا با تبلیغات هدفمند و ارائه محتوای متنوع، مشتریان جدید جذب کنند و ارتباط نزدیک ‌تری با مشتریان فعلی برقرار نمایند.

- همکاری و تعامل: در بازاریابی نوین، همکاری و تعامل با سایر عوامل و ذینفعان بسیار مؤثر است. سازمان‌ ها باید به وسیله همکاری با تیم‌ های داخلی و خارجی، شرکا، مشتریان و جوامع محلی، استراتژی ‌ها و راهکارهای مشترکی را ایجاد کنند تا به نتایج بهتری دست یابند.

- نوآوری و خلاقیت: در بازاریابی نوین، نوآوری و خلاقیت به عنوان عوامل کلیدی برای تمایز و رقابت پذیری مطرح هستند و کسب و کارها باید بتوانند که از حداقل ها بیشترین رشد را کسب نمایند. امروزه صاحبان کسب و کارها باید آگاه باشند که چه ویژگی های عملکرد محصولاتشان را بالا می برد برای مثال چه بسته بندی برای مشتری جذاب است؟

- محتوا: با توجه به رقابت بالا در بازار و عدم توجه مشتریان به تبلیغات سنتی، بازاریابی محتوایی (محتوا مدار و تولید محتوا) در بازاریابی نوین اهمیت بیشتری یافته است.

- نظرات: تعامل با مشتری به عنوان یک عامل کلیدی علاوه بر افزایش اعتماد مشتریان تجارب ارزشمندی به سازمان ها می دهد. اعضای سازمان‌ ها با استفاده از رسانه ‌های اجتماعی، وب سایت‌ ها، بلاگ‌ ها و ابزارهای دیگر، ارتباط مستقیم با مشتریان را برقرار می ‌کنند و از بازخورد و نظرات آن‌ ها بهره می برند. 

در واقع این نوع بازاریابی تجربه مدار است و به حواس، احساسات، تفکرات و اعمال ارتباطات با فضاسازی و برگزاری رویداد ها اهمیت می دهد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از مهم ترین زیر شاخه های بازاریابی نوین به کلیه فعالیت ‌های بازاریابی اطلاق می ‌شود که با استفاده از وسایل و روش ‌های دیجیتالی و آنلاین انجام می گردد. این شکل بازاریابی شامل استفاده از اینترنت، وب سایت ‌ها، رسانه ‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین، محتوای دیجیتال، بهینه ‌سازی موتور های جستجو (SEO) و تحلیل داده ‌ها است. بازاریابی دیجیتال به کمک فناوری ‌های پیشرفته، توانسته سازمان ها را با تغییرات روزافزون رفتار مصرف‌ کنندگان انطباق دهد، دسترسی به اطلاعات را بهبود بخشد و به یک روش مؤثر و کارآمد برای جذب مشتریان، افزایش فروش و ارتقاء شناخت برند تبدیل شود.

با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، این نوع بازاریابی یک رویکرد نوین در بازاریابی است. 

مزایای بازاریابی دیجیتال

۱- هدفمند سازی: بازاریابی دیجیتال امکان تعیین هدف‌ های دقیق را فراهم می ‌کند. با استفاده از اطلاعات جامع درباره مشتریان هدف که توسط روش بازاریابی دیجیتال جمع آوری شده اند می ‌توان به طور دقیق اهداف و استراتژی ها را تعیین کرد.

۲- اندازه ‌پذیری و تحلیل: یکی از مزیت‌ های بازاریابی دیجیتال داشتن قابلیت اندازه‌ گیری و تحلیل دقیق عملکرد کمپین‌ ها و فعالیت ‌های بازاریابی است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی و داده ‌کاوی، می ‌توان به صورت دقیق و به موقع پیشرفت و نتایج اقدامات را اندازه ‌گیری و تجزیه و تحلیل کرد و در صورت لزوم تغییراتی در آنها ایجاد نمود.

این قابلیت به سازمان ‌ها امکان می ‌دهد تا همواره در حال بهبود و بهینه ‌سازی روش‌ های بازاریابی خود باشند و بهترین نتیجه را به دست آورند.

امروزه می توان با تکنولوژی متوجه شد که چند نفر از تبلیغات ما دیدن کرده اند؟ ، چند کلیک بر سایت خود داشته ایم؟ و مخاطبان از چه بخشش هایی از سایت ما استفاده نموده اند؟

۳- هزینه ‌های کمتر: بازاریابی دیجیتال معمولا هزینه ‌های کمتری نسبت به روش‌ های بازاریابی سنتی دارد. برای مثال، تبلیغات آنلاین می ‌توانند به صورت هدفمند و با وجود محدودیت بودجه انجام شوند. روش ‌های دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا و مدیریت رسانه ‌های اجتماعی نیاز به منابع مالی کمتری دارند.

در بازاریابی نوین دیگر نیاز به کاغذ و بنر برای تبلیغات نمی باشد. اکنون وب سایت ها به جای بنرهای تبلیغاتی و ایمیل ها به جای پاکت های نامه به کارگرفته می شوند.

۴- جذب مشتریان هدف: در بازاریابی دیجیتال، امکان جذب مشتریان هدف با برنامه‌ ریزی دقیق و استفاده از استراتژی ‌های هدفمند وجود دارد. با تحلیل دقیق داده‌ ها و استفاده از ابزارهای تحلیلی، می ‌توان کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه ‌مند هستند را شناسایی کرد.

۵- ارتباط مستقیم با مشتریان: با استفاده از رسانه‌ های اجتماعی، وب سایت ‌ها، چت ‌های زنده و ابزارهای دیگر، بازاریابی دیجیتال امکان ارتباط مستقیم و نزدیکتر با مشتریان را فراهم می ‌کند. این ارتباطات به کسب و کارها امکان می ‌دهد تا بازخورد مشتریان را دریافت کنند، به سوالات و نیازهای آن ها پاسخ دهند و رابطه مستدام با آنها برقرار نمایند. مشتریان در بازاریابی نوین شاهد مراحل تولید و ارائه می باشند در حالی که در بازاریابی سنتی مشتری نقشی در تولید نداشت. 

۶- قابلیت انتشار گسترده: با استفاده از اینترنت و رسانه ‌های اجتماعی، می ‌توان به راحتی محتوا، تبلیغات و برند خود را به صورت گسترده‌ تری انتشار داد و به جمعیت بزرگی از مخاطبان حتی در سراسر جهان دسترسی پیدا کرد. در حالی که در گذشته و بازاریابی سنتی مشتریان اغلب بومی و محلی بودند و در آن بازارها به ایده های جذاب و جدید به دلیل رقابتی نبودن بازار اهمیتی داده نمی شد.

۷- قابلیت رقابت برابر: بازاریابی دیجیتال، به سازمان‌ ها امکان می‌ دهد که با هر اندازه و بودجه ‌ای، در دسترس بودن و رقابت با سایر رقبا را تجربه کنند. در مقابل بازاریابی سنتی که معمولا نیاز به منابع مالی بزرگتر و توانایی‌ های قدرتمند تری دارد، بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارها و روش‌ های موجود به همه سازمان‌ ها امکان می ‌دهد تا در صحنه رقابت حضور یابند و بازار خود را گسترش دهند.

۸- انعطاف ‌پذیری و قابلیت تغییر: در بازاریابی دیجیتال، به راحتی می‌ توان استراتژی‌ ها و تاکتیک ‌های کسب و کار را بازبینی کرد و به محض تشخیص عدم اثربخشی، تغییرات لازم را اعمال نمود. با توجه به تحولات تکنولوژی و تغییر نیازها و رفتار مصرف ‌کنندگان، سازمان ‌ها باید در جریان تغییرات بازار باشند و به طور مداوم استراتژی‌ ها و رویکرد ها را اصلاح نمایند.

مراحل اجرای بازاریابی دیجیتال

الف) تعیین هدف: در این مرحله، ابتدا باید هدف و مقصود از بازاریابی دیجیتال را مشخص کنید. هدف ممکن است شامل افزایش فروش، جذب مشتریان جدید، افزایش شناخت برند یا بهبود روابط با مشتریان فعلی باشد.

ب) تعیین مشتریان هدف: در این مرحله، باید مشخص کنید که کدام گروه مشتریان و مخاطبان هدف شما هستند. بررسی مشخصه ‌ها، نیازها و ترجیحات مشتریان هدف به شما کمک می‌ کند تا استراتژی مناسب برای جذب و حفظ آن ها را برنامه ‌ریزی کنید.

ج) انتخاب کانال ‌های دیجیتال: در این مرحله، باید کانال ‌های دیجیتالی که می ‌خواهید از آنها برای بازاریابی استفاده کنید را انتخاب نمایید. شما می ‌توانید از وب سایت ها، رسانه ‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین و سایر ابزارهای دیجیتال استفاده کنید. همچنین، باید به تناسب کانال با مخاطبان هدف و اهداف کسب وکار خود توجه کنید.

د) تولید محتوا: در بازاریابی دیجیتال، کیفیت محتوا دارای اهمیت بالایی است. در این مرحله، باید محتواهای جذاب، مفید و قابل اشتراک برای استفاده در بازاریابی دیجیتال تولید کرد. محتواها می‌ توانند شامل مقالات، ویدئو ها، تصاویر، نمودارها، پادکست ها و... باشند.

ه) برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی: در این مرحله، باید برنامه ‌ریزی کامل برای اجرای استراتژی های بازاریابی دیجیتال انجام‌ شود. این برنامه شامل تعیین زمانبندی، بودجه ‌بندی، تخصیص منابع، تعیین کلید واژه ‌ها، انتخاب استراتژی تبلیغاتی و تعیین معیارهای اندازه‌ گیری و پیگیری عملکرد است. همچنین، در این مرحله باید ابزارهای تحلیلی مورد نیاز برای اندازه ‌گیری و پیگیری عملکرد بازاریابی تعیین شوند.

و) اجرا و پیاده ‌سازی: در آخر، محتواها و تبلیغات در کانال ‌های دیجیتال منتشر شده، رویدادها و فعالیت ‌های مرتبط برگزار می گردند و روش ‌های ارتباطی با مشتریان فعال می ‌شوند. همچنین، در این مرحله باید فعالیت‌ ها را پیگیری کرد، به بازخورد مشتریان واکنش نشان داد و در صورت لزوم تغییرات لازم را اعمال نمود.

دلایل اهمیت توجه به بازاریابی نوین 

  1. افزایش وفاداری مشتریان: یکی از اهداف اصلی بازاریابی نوین، افزایش وفاداری مشتریان است. با توجه به رقابت بالا در بازار، حفظ مشتریان قبلی و ایجاد ارتباط طولانی ‌مدت با آنها بسیار حائز اهمیت می باشد. بازاریابی نوین ابزارهای متنوعی از جمله ارائه تخفیف ‌ها و پیشنهادهای ویژه، برنامه ‌های مزایای مشتری، برنامه ‌های مارکتینگ ارتباطی و پشتیبانی با مشتریان را برای ایجاد وفاداری مشتریان فراهم می‌ کند. 
  2. مشارکت مشتریان: بازاریابی نوین امکان مشارکت مشتریان را در فرآیند بازاریابی فراهم می ‌کند. شرکت ‌ها می ‌توانند از طریق نظرسنجی‌ ها، پیامک ها، ایمیل، ارتباطات تلفنی، برنامه ‌های همکاری، گردهمایی ها، همایش ها، ایجاد باشگاه های مشتریان، اهدا جوایز و مزایا به مشتریان بازخورد ها را دریافت کنند و از نظرات و ایده‌ های مشتری برای بهبود محصولات و خدمات خود بهره بگیرند. این اقدامات موجب برقراری ارتباط نزدیک ‌تر با مشتریان می گردد.
  3. انعکاس سریع تغییرات بازار: در بازاریابی نوین، تغییرات بازار و نیازهای مشتریان به سرعت و پویایی بالا اتفاق می ‌افتد. سازمان ها باید به سرعت به این تغییرات واکنش نشان داده و استراتژی ‌های بازاریابی خود را با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان سازگار کنند. این امر نیازمند درک عمیق از تحولات روزمره در رسانه ‌ها، فناوری ‌ها و رفتار مشتریان است.
  4. ایجاد تفاوت رقابتی: بازاریابی نوین باعث افزایش رقابت در بازار می‌ شود. از طریق تمرکز بر نیازها و ترجیحات مشتریان، شرکت ‌ها می‌ توانند ارزش های افزوده و منحصر به فردی را به مشتریان ارائه دهند.

تاثیر بازاریابی نوین بر استراتژی های سازمان

بازاریابی نوین نیازمند بازنگری در استراتژی های قدیمی است چرا که امروزه سرعت بالا در اجرای ایده ها اهمیت ویژه ای دارد و در صورت تاخیر در اقدام امکان دزدیده شدن ایده ها و اجرای آنها توسط رقبا وجود دارد. در صورت رعایت اصول بازاریابی نوین سرعت سازمان خود به خود بالا می رود.

بازاریابی نوین متمرکز بر نیازها و ترجیحات مشتریان است و به سازمان ‌ها کمک می‌ کند تا تمرکز خود را از محصول به مشتریان منتقل کنند. در حالی که در گذشته و در روش بازاریابی سنتی تمرکز بر بیشتر بر روی فروش بوده و مشتریان نقش کمرنگ تری در تعیین استراتژی های کسب وکار ها داشته اند.

این نوع بازاریابی توجه ویژه ای به تجربه مشتریان، ایجاد تجربه ‌هایی مثبت برای آنها، تمرکز به رضایت بیشتر مشتریان، افزایش وفاداری و توصیه ‌نامه ‌های مثبت به دیگران درباره سازمان دارد.

بازاریابی بخش جدایی در سازمان نیست بلکه درون سازمان قرار دارد و بر عملکردها و استراتژی ها تاثیر می گذارد و موجب رشد تجاری می شود.

بازاریابی نوین استراتژی های جدیدی را به کسب و کارها معرفی می‌ کند که متناسب با محیط دیجیتال و تکنولوژی ارتباطات است. استفاده از رسانه ‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا و روش ‌های هدفمند به سازمان‌ ها کمک می ‌کند تا به راحتی و با هزینه کمتر به مشتریان هدف دسترسی پیدا کنند.

سازمان های مهم با توجه به نیازهای جدید مشتریان آپدیت هایی بر استراتژی ها و محصولات خود اعمال می کنند و آخرین متدهای بازاریابی را برای جلب رضایت مشتری به کار می برند.

در بازاریابی نوین لازم است که هر کسب و کار داستان الهام بخش خود را داشته باشد و بر روی احساسات مشتریان خود تاثیر بگذارد و هدف خود را جلب مشتری قرار دهد نه صرفا فروش محصول.

استفاده از داده‌ ها و تحلیل ‌ها در بازاریابی نوین بسیار حائز اهمیت است و تأثیر قابل توجهی بر استراتژی ‌های سازمان دارد. داده ها موجب بهبود فرآیند تصمیم ‌گیری، شناسایی و تحلیل الگوهای بازار می شوند. امروزه به صورت هدفمند از داده های گوناگون مانند آدرس ایمیل و شماره تماس برای ارتباط با مشتری استفاده می شود. این داده ها سرنخ هایی برای صاحبان کسب وکار ها می باشند که با استفاده از آنها می توانند برای نظرخواهی و فروش مجدد به سراغ مشتری بروند.

ابزارهای بازاریابی نوین

  • رسانه ‌های اجتماعی: شبکه ‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و ... ابزارهای قدرتمندی در بازاریابی نوین هستند. شرکت ‌ها می ‌توانند از این رسانه ‌ها برای ارتباط مستقیم با مشتریان، ایجاد آگاهی برند، انتشار محتوا، تبلیغات، برگزاری رویدادها و جذب مشتریان استفاده کنند.
  • تبلیغات آنلاین: تبلیغات آنلاین از طریق وب سایت‌ ها، وبلاگ ‌ها، پلتفرم ‌های تبلیغاتی و نمایشگاه ‌های مجازی انجام می‌ شود. این روش امکان دسترسی به مشتریان هدف، اندازه‌ گیری دقیق تأثیر تبلیغات و تنوع بیشتری در شکل‌ ها و رسانه‌ های تبلیغاتی را فراهم می ‌کند.
  • محتوا: ایجاد و انتشار محتوای جذاب و ارزشمند برای مشتریان شامل محتوای متنی، تصویری و ویدئویی مشتری را جذب کرده، ارتباط نزدیکتری را بین سازمان و مشتریان ایجاد می‌ کند و آنها را به خرید ترغیب می نماید.

استفاده از اینترنت، ایمیل، تبلیغات در موتور های جستجو و... از دیگر ابراز های بازاریابی نوین می باشند.

در دنیای نوین بازاریابی، تجربه خرید آنلاین بسیار مهم است. سازمان‌ ها باید با استفاده از طراحی رابط کاربری مناسب، فرآیند خرید آنلاین را برای مشتریان ساده و راحت کنند و امکان مقایسه محصولات و قیمت‌ ها را فراهم نمایند. همچنین کسب و کارهای آنلاین باید ارائه خدمات پس از فروش امن و کارآمد را برای مشتریان تضمین کنند.

تاثیر کارکنان سازمان ها بر بازاریابی نوین

نیروهای انسانی فعال در کسب و کارها تاثیر قابل توجهی بر بازاریابی نوین دارند. زیرا آنها نقش مهمی در اجرای استراتژی‌ های بازاریابی و ارتباط با مشتری دارند. بازاریابی نوین نقش های جدیدی در سازمان ها تعریف کرده و برخی لایه های سازمانی را نیز حذف نموده است. وجود این نقش ها بر درک بینش مشتری برای بازاریابی بسیار تاثیر گذاشته است.

کارکنان باید به طور دقیق از اهداف برند آگاه باشند و قابلیت های خود را به صورت مستمر پرورش دهند. در ادامه تأثیر کارکنان بر بازاریابی نوین را بررسی می ‌کنیم:

  • نگرش و رفتار کارکنان: کارکنان با نگرش مثبت، تعامل موثر با مشتریان و انعطاف ‌پذیری در اجرای استراتژی ‌های بازاریابی می‌ توانند تأثیر قابل توجهی بر تجربه مشتری داشته باشند و به جذب و حفظ مشتریان کمک کنند.
  • توانمندی‌ های کارکنان: کارکنان با داشتن مهارت‌ های لازم و قدرت استفاده از ابزارهای مدرن، می ‌توانند به طراحی و اجرای استراتژی‌ های بازاریابی نوین بپردازند و نتایج بهتری را برای سازمان به ارمغان بیاورند.
  • تعامل با مشتریان: نیروهای انسانی سازمان با تعامل موثر و دقیق با مشتریان، می‌ توانند اطلاعات و بازخورد های مفیدی را از مشتریان دریافت کرده و به مدیریت سازمان کمک کنند تا استراتژی ‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند. با استفاده از این اطلاعات سازمان می تواند به نیازها و ترجیحات مشتریان پاسخ دهد. نیروهای انسانی سازمان که با مشتریان در ارتباط اند باید بدانند مشتری چه کاری را، کجا و کی انجام می دهد تا این اطلاعات را به مراجع بالاتر برساند و آنها هم بتوانند شاخص های اصلی و عملکرد سازمان را با خواست مشتری ارتباط دهند.
  • نوآوری و ایده‌ پردازی: کارکنان سازمان با داشتن فضایی برای نوآوری و ایده ‌پردازی می ‌توانند به رشد و توسعه بازاریابی نوین کمک کنند. آنها می ‌توانند ایده‌ های جدید برای استفاده از فناوری‌ ها، بهبود فرآیندهای بازاریابی و ایجاد روش ‌های نوین در تعامل با مشتریان ارائه نمایند.
  • انتشار محتوا: کارکنان می ‌توانند به عنوان سفیران برند و ارائه‌ دهندگان محتوا در بازاریابی نوین عمل کنند و محتواهای ارزشمند و جذاب را ایجاد و انتشار دهند تا به تبلیغات مؤثر و ارتباط مستقیم با مشتریان کمک نمایند.

سازمان ها موظفند آموزش های لازم در زمینه بازاریابی نوین را به نیروهای انسانی خود بدهند تا آنها بتوانند در تولید محتواها، ارتباط با مشتریان، طراحی محصولات جدید، تعامل با مشتری در فضای مجازی، نحوه استفاده از تکنولوژي ها و هوش مصنوعی، مدل سازی و راه های جذب مشتری بهتر عمل کنند.

تفاوت بازاریابی نوین و بازاریابی سنتی 

در بازاریابی سنتی، هدف اصلی تبلیغات ارائه پیام به یک جمعیت گسترده از مخاطبان است. به عبارت دیگر، بازاریابان سنتی تلاش می ‌کنند پیام خود را به تعداد بیشتری از مخاطبان منتقل کنند و امیدوارند که بخشی از آن‌ ها به محصول یا خدماتشان علاقه ‌مند شوند. در بازاریابی نوین، توجه بیشتری به مشتریان هدف و نیازهای خاص مخاطبان می ‌شود. این بازاریابان به وسیله ابزارهای دقیق از داده ‌ها و اطلاعات استفاده می کنند.

بازاریابی نوین بیشتر به تعامل و مشارکت مخاطبان تکیه می‌ کند. در مقابل، بازاریابی سنتی به طور عمده به صورت یکطرفه است و مشارکت مخاطبان در فرآیند بازاریابی کمتر است.

بازاریابی نوین به ازای هر تراکنش و با استفاده از ابزارهای تحلیلی قوی، قابلیت هدف گذاری دقیق تر و تخصیص بهینه منابع را فراهم می‌ کند. این به معنای استفاده از منابع مالی، زمان و تلاش در جهت رسیدن به مخاطبان هدف است. در بازاریابی سنتی، امکانات هدف گذاری و تخصیص منابع به دقت بازاریابی نوین ممکن نیست و معمولا بر اساس روش ‌های تقریبی و گسترده ‌تر انجام می گردد و با توجه به دقت کم در آن، بازدهی تبلیغات کمتر می شود.

در عمل، بسیاری از سازمان‌ ها از ترکیب این دو رویکرد در استراتژی ‌های بازاریابی خود استفاده می ‌کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند. انتخاب مناسب بین بازاریابی نوین و سنتی بسته به ماهیت کسب و کار، بازار هدف، هدف ‌های بازاریابی و منابع موجود انجام می ‌شود.

اهمیت مشتری در بازاریابی نوین

تغییرات در فرآیند خرید: بازاریابی نوین باعث تغییرات عمده ‌ای در فرآیند خرید شده است. امروزه، مشتریان اطلاعات بیشتری در دسترس دارند و می ‌توانند از طریق اینترنت و رسانه‌ های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. این به معنای این است که مشتریان قادرند در مورد محصولات و خدمات اطلاعات بیشتری را بدست آورند و با نظرات و تجربیات دیگران همسو شوند. بنابراین، توجه به نیازها و ترجیحات مشتریان در این فرآیند بسیار حائز اهمیت است.

انتشار و تأثیر رسانه ‌های اجتماعی: رسانه ‌های اجتماعی به مشتریان قدرت بیشتری در انتقال تجربیات و نظرات خود درباره محصولات و خدمات می‌ دهند. این نظرات و تجربیات می‌ توانند تأثیر بسیار زیادی بر تصمیمات خرید مشتری داشته باشند. بنابراین، شرکت‌ ها باید به بازخورد ها و نظرات مصرف کنندگان در رسانه‌ های اجتماعی توجه کنند و به آنها پاسخ دهند.

این شبکه ها باعث ایجاد تعامل میان مشتریان با یکدیگر شده و تبلیغات به اصطلاح دهان به دهان را به وجود آورده است. نظرات مثبت مشتری های قبلی در شبکه های اجتماعی موجب رشد تصاعدی مشتریان محصولات و خدمات می شود.

همچنین مشتریان می‌ توانند بازخورد های خود را در مورد محصولات، تجربه خرید و خدمات ارائه شده به شرکت ارائه دهند. این بازخورد ها می ‌توانند به شرکت ‌ها کمک کنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی و بهبود‌ های لازم را اعمال نمایند. از طریق بازخورد مشتریان، شرکت‌ ها می‌ توانند بهترین راهکارها را برای رفع مشکلات و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود پیدا کنند.

بازخورد مشتریان به شکل نظرات و امتیازهای درج شده در سایت‌ های نقد و بررسی، رسانه‌ های اجتماعی و سایر منابع اینترنتی منتشر می ‌شود. این بازخورد ها تأثیر بسیار قوی در تصمیمات خرید مشتریان دارند و می ‌توانند بر تصویر برند و محصولات شرکت تأثیر بگذارند. بنابراین، توجه به بازخورد های مشتریان و مدیریت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاخه های مختلف ‌های بازاریابی نوین

اکثر کسب وکار های موفق امروزی از روش بازاریابی نوین استفاده می کنند و به طریقه ارائه محصول به گونه ای که مشتری راضی باشد توجه می نمایند. به علاوه این کسب و کارها  بر نحوه اجرای تبلیغات و ارتباطات نیز اهمیت ویژه ای می دهند.

برخی از شرکت هایی که در بازاریابی نوین موفق بوده اند عبارتند از: شرکت آمازون، تسلا، سامسونگ، اپل، اینستاگرام و... تمام این کسب وکار ها در شاخه هایی از بازاریابی نوین ورود کرده و اصول مدرن را حفظ نموده اند. برخی از این شاخه ها مانند:

  1. بازاریابی محتوا: ایجاد و انتشار محتواهای جذاب و ارزشمند به منظور جذب و حفظ مشتریان، افزایش آگاهی و آموزش مشتریان درباره محصولات و خدمات سازمان.
  2. بازاریابی ویروسی: در این نوع بازاریابی سازمان ها اطلاعات خود را با مشتریان به اشتراک می گذارند، با آنها ارتباط های صمیمی برقرار می کنند و حرف های خود را می زنند. در بازاریابی ویروسی همکاری انجام می گیرد نه رقابت.
  3. بازاریابی اجتماعی: در بازار یابی اجتماعی از شبکه ‌های اجتماعی و سایر پلتفرم ‌های تعاملی برای برقراری ارتباط با مشتریان، ایجاد ارتباطات دوطرفه و جذب نظرات و بازخورد های مشتریان استفاده می شود. در این نوع بازاریابی اطلاعات، روابط، خدمات مشتریان و فروش در بستر اینترنت و تجارت الکترونیک صورت می گیرد.
  4. بازاریابی موبایل: استفاده از اپلیکیشن ‌ها و دیگر ابزارهای موبایل به منظور ارتباط مستقیم با مشتریان، ارائه خدمات شخصی ‌سازی شده و افزایش تجربه کاربری بازاریابی با موبایل نامیده می شود.
  5. بازاریابی شبکه ای: در این شاخه از بازاریابی واسطه ها هم وارد زنجیره های فروش می شوند و تبلیغات به آن شکل مرسوم وجود ندارد. در بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) سود سازمان از طریق فروش زیر مجموعه ها و گاهی هم فروش مستقیم صورت می گیرد.  
  6. بازاریابی تعاملی: ایجاد تجربه ‌های تعاملی و دوطرفه با مشتریان با استفاده از فناوری ‌های نوین مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR).
  7. بازاریابی پارتیزانی: در این بازاریابی حالت ذهنی مخاطب هدف گرفته می شود و از کانال های گوناگون برای رسیدن به اهداف استفاده می شود. در بازاریابی پارتیزانی گهگاهی هدف سازمان ایجاد همهمه و جنب و جوش در بازار برای جلب توجه ها به سمت محصولات خویش است.
  8. بازاریابی تجربی: ایجاد تجربه‌ های متمایز و خاص برای مشتریان با استفاده از فناوری ‌ها و ابزارهای نوین به منظور برقراری ارتباط عمیق تر و ارائه تجربه نزدیک به واقعیت را بازایابی تجربی می نامند.
  9. بازاریابی اینترنت اشیا: استفاده از شبکه ‌های اینترنت اشیا (IoT) و اتصال دستگاه ‌ها به هم به منظور جمع ‌آوری داده‌ ها و ایجاد تجربه ‌های هوشمند و اتوماسیون در بازاریابی، در حوزه بازاریابی اینترنت اشیا قرار می گیرند.

ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)